Lenin, Stalin... Och, nie! To zupełnie nie ta droga, poza tym niesprawiedliwa, gdyby komuś przyszło na myśl wyliczać wspaniałości rosyjskiej filozofii. Zaprawdę, w nadzwyczaj zasobnej skarbnicy rosyjskiej kultury znajdujemy nie tylko Mihaiła Bułhakowa i Fiodora Dostojewskiego czy Dymitra Szostakowicza i Siergieja Prokofiewa. Nigdy dość podkreślania, że odkrywamy tam również, by wymienić "tylko" trzy nazwiska, Mikołaja Bierdiajewa, Mikołaja Łosski czy Lwa Szestowa, czyli wielkie znakomitości z kart dwudziestowiecznej historii filozofii. Zarówno dla tych, którzy o tych i innych mistrzach nie słyszeli, jak i dla, którzy o nich wiedzą całkiem wiele adresowane jest dzieło Wilhelma Goerdta o - powtórzmy, że bardzo pojemnym - tytule "Historia filozofii rosyjskiej".
Chciałoby się powiedzieć: porządna niemiecka robota, jeśli zważyć, że autor jest właśnie Niemcem, wielkiej sławy specjalistą od myśli wschodnioeuropejskiej. Istotnie, jego dzieło tutaj omawiane jest właściwie monumentalne: czytelnik "Historii filozofii rosyjskiej" wyczuwa godziny, dni, tygodnie, miesiące, lata, dziesięciolecia oczytania i pasji profesora Goerdta - jakże inaczej pojąć jak udało mu się przekonująco objąć dzieje refleksji rosyjskiej od czasów Średniowiecza po wiek dwudziesty, jednocześnie nie tracąc sprzed oczu i nieustannie dowodząc, że nie traci sprzed oczu, obszerny kontekst historyczny, społeczny, politycznym, w ogóle kulturowy? Jest to godny najwyższego podziwu protest przeciwko powiedzonku poety Fiodora Tiutczewa, przywoływanego przez samego Goerdta, wedle którego "rozumem Rosji nie pojmiesz".
Czego zatem dowiadujemy się z tego dzieła? Przede wszystkim: czym jest w ogóle filozofia rosyjska, poznajemy jej właściwą chronologię od czasów petersburskiego imperium (1689-1917) przez okres następujący po Rewolucji Październikowej (1917-1953) do okresu po II wojnie światowej (wedle ujęcia Goerdta od 1953), poznajemy postaci i dzieła założycielskie, a więc filozofię przyrody Łomonosowa, przebóstwieniu Skoworoda, refleksję wypływającą z cierpienia Ridiszczewa, dowiadujemy się, że należy być ostrożnym z pojęciami "okcydentalności" czy "słowianofilstwo", porządkujemy wszelką terminologie, dowiadujemy się czym esencjalnie jest Stara Ruś, poznajemy filozofię religijną XIX i XX-wieczną, dowiadujemy się boleśnie cóż to jest rosyjski nihilizm, by ostatecznie poznać najważniejsze figury Sołowjowa, Franka, Bierdiajewa, Bakunina i dziesiątki innych (również intelektualistów marksistowskich), poznajemy drogi ich filozoficznego rozwoju. Dowiadujemy się wreszcie tysiąca innych rzeczy - znakomicie i przejrzyście napisanych.
Historia filozofii rosyjskiej

Zobacz także
Nota o książce
Praca Wilhelma Goerdta jest kompetentnym, syntetycznym i wnikliwym studium myśli rosyjskiej od czasów Średniowiecza, poprzez Oświecenie, aż po XX wiek. Autor z rozmachem ukazuje rożne nurty filozofii rosyjskiej, ukształtowane poprzez historyczne, kulturowe, religijne i społeczno-polityczne uwarunkowania. Przedstawia również sylwetki omawianych filozofów: podaje obszerne informacje biograficzne, a zarazem uważnie analizuje ich poglądy, by zrozumieć specyfikę myślenia w Rosji w różnych okresach jej dziejów. Goerdt dużo miejsca poświęca dwudziestowiecznym intelektualistom, zarówno marksistowskim, jak i, co warto podkreślić, spychanym przez sowiecką propagandę przedstawicielom renesansu religijno-filozoficznego. Takie całościowe ujęcie zasługuje na miano unikatowego dzieła i pozwala na lepsze poznanie rosyjskiej duszy.
Recenzje i opinie
Wydawnictwo WAM zadbało o wydanie unikatowej pozycji, jaką jest "Historia filozofii rosyjskiej" - kompetentne, syntetyczne i wnikliwe dzieło, ujmujące okres od Średniowiecza przez Oświecenie aż po XX wiek. Autorem książki jest niemiecki uczony, prof. Wilhelm Goerdt, światowej sławy specjalista w dziedzinie myśli wschodnioeuropejskiej.
Goerdt w prezentowanym dziele ukazuje różne myśli filozofii rosyjskiej, na które miały wpływ wydarzenia historyczne, kulturowe, religijne czy uwarunkowania społeczno-polityczne. Autor omawia sylwetki filozofów w poszczególnych okresach historycznych, np. Włodzimierza Sołowjowa, filozofa "Srebrnego Wieku" Rosji i symbolizmu, który oddziaływał i nadal oddziałuje na europejską i światową kulturę, czy wielkiego intelektualisty Aleksandra Hercena, zafascynowanego Husserlem Szestowa, a także m.in. Nowgorodcewa.
Przeprowadzona uważna analiza poglądów filozoficznych ułatwi z pewnością zrozumienie specyfiki myślenia w Rosji w różnych okresach jej dziejów, a także przyczyni się do lepszego poznania duszy rosyjskiej.
W czasach PRL rosyjska filozofia była w Polsce nieznana. Ukazywały się co prawda przekłady, jednak wyłącznie dzieł myślicieli uznawanych za materialistów czy wręcz prekursorów i popleczników marksizmu. Teksty wartościowe i ważne (jak "Nowe średniowiecze" Mikołaja Bierdiajewa) miały szansę dotrzeć do polskiego czytelnika dopiero po pojawieniu się niezależnego obiegu wydawniczego. A tego, jak ciekawa jest (była) filozofia rosyjska, dowodzi właśnie ta opasła księga. Autor omawia m.in. dorobek Radiszczewa, Hercena i wielu innnych.
Pozostałe tytuły w serii
Tego samego autora, redaktora
Szczegółowe dane

Twoje produkty
Twój koszyk jest pusty.