To fachowe, szczegółowe i rzeczowe - ale i bardzo ładnie wydane - opracowanie dotyczące kwestii poznawalności świata, argumentów formułowanych w jej ramach na przestrzeni dziejów przez wybitnych reprezentantów różnych stanowisk. Jest to doskonałe kompendium, które pozwoli czytelnikowi poznać problemy towarzyszące temu odwiecznemu dylematowi ludzkości - godne polecenia, tak jak zresztą wszystkie książki z serii "Myśl Filozoficzna".
Roman Rożdżeński to kierownik Katedry Filozofii Poznania na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, autor wielu publikacji naukowych, między innymi: "Najważniejsza sprawa myślenia", "Pytanie o sens naszej egzystencji", "Spostrzegalne a niespostrzegalne". Jego najnowsza książka pod tytułem "Filozofia a rzeczywistość. Spór o poznawalność świata", która ukazała się nakładem Wydawnictwa WAM, w ramach zasobnej w wartościowe publikacje serii wydawniczej "Myśl Filozoficzna", nie odbiega poziomem od jego poprzednich, uznanych w środowisku akademickim, dzieł. Jest niewątpliwie owocem dojrzałości naukowej oraz wspaniałym efektem wieloletnich prac badawczych i refleksji filozoficznej.
Przedmiotem książki są zagadnienia wpisujące się w problematykę możliwości poznania świata. Została na jej kartach podjęta próba rozstrzygnięcia sporu o poznawalność rzeczywistości, a także próba zebrania i omówienia dotychczasowych prób, które były nieodzownym czynnikiem składowym ludzkich dylematów właściwie od zarania dziejów - od starożytności, a ściślej od sceptyków. Autorski przegląd koncepcji odznacza się tym, co z punktu widzenia czytelnika jest najcenniejsze, to znaczy, że został on sporządzany przez prawdziwego eksperta w tej dziedzinie, którego odznacza umiejętność stosowania krytycznych ujęć kolejnych filozofów, dostrzegania istoty ich ze sobą ścierania, a także wzajemnego warunkowania w sferze teoretycznej. (...)
Filozofia a rzeczywistość
Spór o poznawalność świata

Zobacz także
Nota o książce
Niniejsza książka podejmuje bardzo istotne filozoficzne zagadnienie dotyczące możliwości poznawania świata. W historii filozofii ujawnił się bowiem długotrwały spór o to, czy świat, a więc cała otaczająca człowieka rzeczywistość, może być poznany, a jeśli tak, to w jaki sposób. Odpowiedzi na to pytanie były udzielane przez różnych myślicieli od samego początku starożytnej greckiej filozofii, gdyż zainteresowanie filozoficzne światem stanowiło jeden z jej pierwszych tematów. Autor przedstawia najpierw poglądy starożytnych sceptyków, którzy nie uznawali stanowiska głoszącego możliwość poznawania świata zewnętrznego. Wtedy też pojawiły się próby przeciwstawienia się ich stanowisku. Najważniejszą z nich, podjętą już w czasach nowożytnych, była Kartezjuszowa próba radykalnego przezwyciężenia sceptycyzmu. Jego przemyślenia stanowią przedmiot badań przeprowadzonych w kolejnym rozdziale książki. Następnie autor poddaje analizie możliwość przejścia od treści naszego umysłu do świata zewnętrznego w ujęciu Malebranche’a, Locke’a i Leibniza. Jest to bowiem zasadnicza kwestia, której rozstrzygnięcie decyduje o zasadności bądź jej braku w odniesieniu do poglądów sceptyków. Kwestia możliwości poznawczego wykroczenia poza treści umysłu badana jest następnie u Berkeleya, Hume’a oraz Kanta. To właśnie u Hume’a znajdujemy najbardziej widoczny powrót do poglądów starożytnych sceptyków. Książkę kończy rozdział, w którym zostaje podjęta próba przezwyciężenia sceptycyzmu. Idzie w nim za tem o poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Co i jak jest nam dane poznawczo? Stanowisko autora mieści się w ramach szeroko rozumianego realizmu poznawczego.
Recenzje i opinie
Pozostałe tytuły w serii
Tego samego autora, redaktora
Szczegółowe dane
Twoje produkty
Twój koszyk jest pusty.