Podręcznik ucznia
Treści zawarte w podręczniku są zgodne z Podstawą programową katechezy i dostosowane do możliwości rozwojowych dziecka sześcioletniego, tak aby mogfo ono zrozumieć podstawowe prawdy wiary, przyswoić je sobie i według nich żyć w przyjaźni z Bogiem i ludźmi. Jednostki lekcyjne zostały zebrane w sześciu rozdziałach, których tytuły nawiązują do poszczególnych postaw modlitewnych.
Każda katecheza zawiera tekst "Przeczytajmy razem". Jego tematyka nawiązuje do życia codziennego dzieci lub historii świętych. W niektórych jednostkach pojawiają się fragmenty dzieł ks. J. Twardowskiego. Teksty służą wyjaśnieniu prawd wiary oraz formacji dzieci. Autorzy zwracają się do nauczycieli religii, rodziców i wychowawców z prośbą o wspólne czytanie i towarzyszenie katechizowanemu w procesie nauki religii. Realizacja tego zadania, ale także umieszczona na końcu katechezy modlitwa (przykład modlitwy własnymi słowami) mają wymiar eklezjalny, umacniający wspólnotę, w której ważne są relacje osobowe między ludźmi oraz między ludźmi a Stwórcą.
Tematyka w podręczniku wiąże się z przygotowaniem dziecka do Pierwszej Komunii Świętej (postawa żalu za grzechy, przepraszania i przebaczenia, zapoznanie z pojęciem i postawą nawrócenia, przygotowanie do rachunku sumienia, budzenie pragnienia, aby być blisko Jezusa w Eucharystii).
W podręczniku znajdują się jednostki tematyczne, które ułatwią przygotowanie do przeżywania okresów liturgicznych, uroczystości i świąt. Książkę kończy "Pacierz rodziny Jezusa", składający się z podstawowych, najbardziej znanych modlitw.
Szatę graficzną książki tworzą obrazki ilustrujące treści tekstów i scen ewangelicznych, przygotowane specjalnie do podręcznika. W książce znajdują się również zdjęcia oraz reprodukcje witraży kościelnych, obrazów i ikon. Pomagają one dziecku zapoznać się ze stylem sztuki sakralnej, spotykanej w świątyniach. W podręczniku ikonkami oznaczono stałe elementy składowe jednostek lekcyjnych: tekstów biblijnych, modlitw i odnośników do zadań w zeszycie ucznia.
Zeszyt ucznia
Uzupełnieniem podręcznika jest - ściśle z nim skorelowany - zeszyt ucznia, który można wykorzystać do zapoznania z tematem lekcji religii czy aktywizacji ucznia. Pomaga on szczególnie utrwalić i pogłębić przekazane treści oraz zdobyte na katechezie umiejętności.
Zaproponowane metody pracy skłaniają wychowanka do myślenia, a nawet analizy (np. przy uzupełnianiu tekstu z lukami), pozwalają również na rozwijanie sprawności manualnej. Ćwiczenia pełnią funkcję nie tylko dydaktyczną, ale również formacyjną (naklejanie obrazków z przykładami właściwego zachowania się w kościele - temat 2, wędrowanie do Jezusa - kolorowanie śladów na drodze po wykonaniu dobrego uczynku - temat 21). Zgodnie z edukacją wczesnoszkolną, zadania, w których wymaga się nie tylko umiejętności składania liter, ale i czytania czy uzupełniania pisemnego, pojawiają się w drugim półroczu.
Poradnik metodyczny
Poradnik metodyczny zawiera; program nauczania religii dla klas I-III szkoły podstawowej, plan wynikowy oraz scenariusze do wszystkich katechez zawartych w książce Jesteśmy w rodzinie Pana Jezusa. Konspekty są propozycją realizacji danych treści, mogą być dostosowywane do potrzeb uczniów w wieku 6 lat, katechety i środowiska. Przedstawione metody (np. pogadanka, drama, praca z podręcznikiem, spacer do kościoła, pokaz) i formy pracy, które pomagają w kształtowaniu i rozwijaniu przeżyć religijnych, uwzględniają możliwości percepcyj-ne dzieci. W scenariuszu każdej lekcji wprowadzono zabawy lub ich elementy (np. układanie"paciorków różańca", odgrywanie ról, odgadywanie dźwięków, piosenki z gestami). W podręczniku metodycznym znajdują się także bardzo ważne dla katechety środki dydaktyczne, np. płyta mp3 z planem wynikowym do wydruku, nagraniami piosenek, pieśni i kolęd oraz muzyka instrumentalna - tło muzyczne do zabaw i płyta DVD z filmem Ojcze nasz, któryś jest w niebie.
Podsumowując, podręczniki Jesteśmy w rodzinie Pana Jezusa do nauki religii dla uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej są bardzo dobrze "zorganizowane" pod względem metodycznym (plan pracy dydaktycznej, układ tematów, scenariusze lekcji) oraz solidnie wykonane (szata graficzne, estetyka). Trzeba podkreślić, że za ich pomocą dziecko sześcioletnie w warunkach szkolnych jest przygotowywane do budowania osobistej relacji z Jezusem i spotkania z Nim w Komunii Świętej, a treści religijne są przekazywane nie tylko poprzez pracę z podręcznikiem i ćwiczeniami, ale również przez zabawy w grupie czy wspólny śpiew.
Małgorzata Pęczkowska - wieloletnia nauczycielka religii, konsultant nauczania religii w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku.
JESTEŚMY W RODZINIE PANA JEZUSA - zeszyt ucznia
Ćwiczenia do religii dla klasy I szkoły podstawowej

Zobacz także
Nota o książce
Ćwiczenia w Zeszycie ucznia mają wielorakie funkcje w zależności od katechezy: wprowadzanie w temat, aktywizowanie uczniów, rozwijanie i pogłębianie tematu lub utrwalanie treści. Dziecko z pomocą katechety ma znaleźć odpowiednie polecenie w Zeszycie ucznia, do którego odnośnik znajduje się w podręczniku. W tym ostatnim znajdują się tylko pytania i zadania problemowe. Założeniem ćwiczeń jest samodzielna, szczególnie twórcza praca ucznia. Uczeń może uzupełniać ilustracje, układać puzzle, tworzyć obrazy z wyciętych elementów i realizować własne pomysły plastyczne. Ma także ćwiczenia wymagające skupienia: wypełnianie witrażyków, labirynty itp. Zadania wymagające czytania (nie składania liter) oraz uzupełniania pisemnego pojawiają się w drugim półroczu - w korelacji z edukacją wczesnoszkolną.
Recenzje i opinie
Pozostałe tytuły w serii
Tego samego autora, redaktora
Szczegółowe dane

Twoje produkty
Twój koszyk jest pusty.